Toon mij één vreugdevolle Christen

David Wilkerson, de man Gods, houdt niet van het lichaam (“het vlees”, “the flesh”). Nu hebben/zijn wij allen een lichaam, ook Wilkerson. Een probleem.

Lichaam van de dode Christus - Hans Holbein

De situatie bewezen aan het lijf van Wilkerson:

  • Het vangt het door de bijbeltekst weerkaatste licht op met de ogen
  • De hersenen verwerken de zo ontvangen visuele informatie
  • De handen slaan de bladzijden van de bijbel om
  • Het lichaam geniet van de kop koffie ’s morgens bij de Bijbelstudie, via smaakpapillen en neus
  • Het lichaam preekt indien wenselijk huilend, hierbij kunstig de stembanden benuttend.

Ook de kerk van Wilkerson is lichamelijk:

  • Het koor zingt uit volle borst Gods lof, de woorden met lippen en tong vormend, lucht persend uit de longen.
  • De gemeente hoort met de oren de overgave van het koor en
  • huilt tranen van ontroering uit de traanklieren
  • intussen slaat ieders hart geduldig door en wordt het eten verteerd in het spijsverteringskanaal.

Geen kerk zonder lichaam.

Maar voor Wilkerson is het lichaam een zak met drek, een probleem, zoals gezegd. Hij keert zich ervan af en van het eraan verbonden genieten – voor hem bijna hetzelfde. In de opgenomen preek hieronder beweert Wilkerson onder andere (vanaf 5.52 minuten):

  • There is nothing of the flesh will give you joy. There is absoluty nothing physical that can give you joy.
  • Please don’t tell me you’re concerned, when you’re spending hours on the internet

Wilkerson is héél goed in praten alsof hij op het punt staat in huilen uit te barsten. Je wilt hem troosten! Dat toont de vakman.

Laten mensen zich zo gewillig het bewijs van hun zintuigen ontnemen? “Die taartjes bij de bakker smaken afgrijselijk. Een droog beschuit, dat is voedzaam en overheerlijk!”?

Nee, dat doen ze niet. Zoiets vraagt om de beproefde methode van wortel en schop onder de kont:

  • de schop is het dreigen met een eeuwig verblijf in de hel (bekijk de clip)
  • de wortel is gescherm met een wonderbaarlijke “vreugde”, voorgesteld als transformatie van diepe ellende (anguish). Die ellende is gegeven en voel je zeker maar de vreugde blijft voorgespiegelde toekomst, belofte. De transformatie lijkt gemodelleerd naar de herrijzenis van Jezus. Wilkersons waaromdaaromzin, bewijs uit het ongerijmde: “True joy comes out of anguish”.

Helaas heb ik van hem nog géén levend, niet theoretisch of beloofd, d.w.z: in de toekomst geprojecteerd, voorbeeld gezien van een blije Christen. Eén vreugdevolle Wilkerson-Christen vraag ik slechts! Maar wel levend en vol vreugde. Geen geouwehoer door een prediker over ergens echt zulke bestaande mensen.

Christelijke vreugde, praktijkvoorbeeld

Advertenties

The URI to TrackBack this entry is: https://hogerhoning.wordpress.com/2009/07/12/toon-mij-een-vreugdevolle-christen/trackback/

%d bloggers liken dit: