Rust na tegenslag en avontuur

Tegenslag, avontuur, het hoort er allemaal bij. Maar het Christelijk geloof eindigt heerlijk rustig.

Een avontuur zonder tegenslag is geen avontuur. Ook het avontuurlijk leven van David Wilkerson, vehement prediker, kent zijn tegenslag. Gisteren bijvoorbeeld nog onderhandelde hij zonder succes over een lap grond of zoiets (“een bepaalde zaak”), in opdracht van God.

Context van de tegenslag
God droeg David in een 1 op 1-contact op om de onderhandelingen te beginnen. Alsof dit niet bevel genoeg was, lichtte God Zijn wens ook nog uitvoerig toe, gaf “elk bewijs en overtuiging“. Het was volstrekt duidelijk welke plek het pand (of de lap grond, brochurereeks, enz) in God’s plan had. Toch ging het mis!

Twijfel en verzoeking
In zulke situaties gaan de gedachten al snel uit naar de duivel. Had hij hier soms een stokje voor gestoken, “Moet ik nu geloven dat satan mij tegenwerkt?

Wilkerson werd overmand door twijfel: “Wat nu! Is God niet te vertrouwen? Moet ik er soms aan twijfelen dat Hij tot mij gesproken heeft?

Ook andere twijfels kunnen opkomen:

Redding
Redding kwam toen Wilkerson zich het Godswoord herinnerde: Wil Hij mij doden, ik blijf op Hem hopen (Job 13:15). Of nee, eerder al, louter op basis van verworven standvastigheid, overwon David zijn twijfel: “Nee! Ik zocht de Heer en Hij zei “Ga dit doen” en ik deed het. Ik zal vrede vinden in mijn gehoorzaamheid“. En Wilkerson ving aan te wachten.

Vertrouwen is alles. Wil God je doden, laat Hem. Vraagt God je te doden, doe het:

Succes is bijzaak, de inhoud van de opdracht onbelangrijk en God’s gelijk staat buiten kijf. Handelen in vertrouwen lijkt nog het meest op een ontgroening – gehoorzaamheid zonder gemor.

Beloning is het speciale gevoel dat vrijkomt bij gehoorzaamheid, zoals endorfinen na hardlopen: vrede! En wat voor een beloning! Lekkerder dan welk resultaat ook! “Ik zal vrede vinden in mijn gehoorzaamheid, dat maakt het veel beter dan zegen“.

Abraham op het punt zijn zoon te doden

de met heerlijkheid omklede volgzaamheid aan God

Het is dus mogelijk dat God óók de onderhandelingspartner van Wilkerson had geïnstrueerd stevig te onderhandelen en hem Zijn (eendere of andere) bedoeling had uiteengezet. Hun overeenkomstige bitterheid over de mislukte onderhandelingen wordt in beide gevallen – tenzij de duivel de onderhandelingspartner wegleidt van het juiste inzicht – gevolgd door het zoet van gehoorzaamheid.

Avontuur
Al vraagt God met een tandenborstel de stoep te boenen of een Heilige Oorlog te beginnen: je doet het:
God heeft hele eigenaardige manieren om geloof op te bouwen in Zijn kinderen (..) en hoe langer je met Hem wandelt, hoe eigenaardiger deze testen zullen zijn. (..) Dus als u er naar verlangt een man of vrouw van geloof te zijn – wees dan klaar voor een leven met de meest eigenaardige beproevingen en louteringen“!

Maar uiteindelijk ebt alle opwinding weg en dobbert u vredig in een kalme zee van kinderlijk toevertrouwen!

The URI to TrackBack this entry is: https://hogerhoning.wordpress.com/2009/07/28/tegenslag-en-avontuur/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One Comment

  1. Ik merk dat dit inderdaad een waarheid is. Fijn dit te mogen merken. Volhouden bij tegenslag en falen zegt iets over onze relatie en ons vertrouwen in de Heer.

    Hij wil ons wassen door vele wateren, opdat onze wil gebroken wordt en wij erkennend zeggen: zegt U het maar! Ons handelen zonder te begrijpen en onze onverschilligheid tegenover welvaart of maatschappelijk aanzien tonen dat we leven in geloof. Ons leven is een offer, niet de duit in de collectezak uit de goedgevulde portemonnee.

    Soms vind ik het best moeilijk en fiets ik simpelweg in ongeloof. Maar ik blijf streven naar kinderlijk vertrouwen op Hem. Want in Hem is leven, rust, liefde en geluk welke de wereld niet kan bieden, dat zegt David Wilkerson en ik merk dat dit inderdaad een waarheid is. Fijn dit te mogen merken. Houd vol bij tegenslag en falen, geliefde broeders en zusters.


Reacties zijn gesloten.

