Nat in de armen van Jezus

Een mens bestaat voor tweederde uit water. Ook in het Christen- dom is water van grote betekenis. God gebruikt het als verdel- gings- en verdedigingmiddel (zondvloed, uittocht door de Rode Zee), medium voor tovenarij (water in wijn veranderen) en (over)drager van belangrijke verbonden (regenboog, doop).

God's verbond gefotografeerd

Een minder bekende religieuze toepassing is traanvocht. God heeft ons tranen gegeven om twee redenen: (1) om ons mee-lijden met God te kunnen uitdrukken (2) als voorportaal van de omhelzing door Jezus. De eerste gebruikswijze heb ik eerder behandeld.

cover van Johnnie – “Prince of Wails” – Ray

David Wilkerson, aan wie ik beide toepassingen ontleen, verstrekt een helder recept van de tweede toepassing. Zijn advies: huil u leeg. Zó ontvangt u de omhelzing van Jezus.

Want, zoals Wilkerson pregnant verwoordt: “Jezus slaat elke traandruppel op in zijn eeuwige fles“.

Voorwaarde is dat het huilen klachtgerelateerd is. Huilen uit onge- loof of zelfmedelijden heeft geen religieuze werking.

First, you cry (1976), vroeg egodocument over borstkanker. De schrijfster maakt zich aanvankelijk vooral zorgen om haar uiter- lijk. Wilkerson’s vrouw is ook gezegend met de beproeving van borstkanker. Misschien om die reden herinnert Wilkerson zich het boek en past de titel in zijn betoog in.

De precieze religieuze effecten van huilen onthult Wilkerson niet. Maar men kan ze ervaren door het te doen.

  • Wilkerson suggereert nadrukkelijk niet dat huilen kanker kan genezen (God kan dat natuurlijk wel). Hij haalt slechts de de reactie van een vriend met terminale kanker op het slechte nieuws aan.
  • Bij Petrus stipt Wilkerson het wonder, opgetreden na diens verloochening van Jezus, slechts aan: “Die bittere tranen bewerkten een zoet wonder in hem“.

huil!huil!huil!

Zalvende omhelzing van Jezus
In de meeste gevallen lijkt zich leeg huilen alleen het voorportaal van de echte genezing, welke volgt op het zich (weer) openstellen voor de omhelzing van Jezus:

Lay back in the arms of someone

Opnieuw huilen
Eén opmerking van Jezus, geuit in een persoonlijk onderhoud met Wilkerson, bemoeilijkt de zaak. Jezus verlangt daarin nieuwe tra- nen begeleid door woorden, of nieuwe uitroepen zonder tranen (het woord “cry” kan zowel ‘huilen’ als ‘uitroepen’ betekenen).

Hij wil dat je uitroept/huilt: “Jezus houdt van mij! Hij is bij me! Hij zal me niet teleurstellen! Hij zoekt het allemaal voor me uit, op dit moment! Ik zal niet teneer geworpen worden! Ik word niet verslagen! Ik word geen slachtoffer van de duivel! Ik word niet gek of raak de richting kwijt! God staat aan mijn kant! Ik houd van Hem en Hij van mij!”

Noot
David Wilkerson aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor lichamelijke of geestelijke klachten die niet door een omhelzing van Jezus verlicht of verholpen worden. David Wilkerson raadt aan altijd ook contact met uw reguliere arts, psychiater/psychotherapeut of voorganger/predikant te onderhou- den.

The URI to TrackBack this entry is: https://hogerhoning.wordpress.com/2009/08/05/droog-je-wangen-in-de-armen-van-jezus/trackback/

