In de olie zijn

“In de olie zijn”, wat bedoelen mensen daarmee?

Dat, mijn lieve kind, is een andere uitdrukking voor dronkenschap.

Opa

En “In Christus zijn”, wat bedoelen mensen daarmee?

Dat, mijn lieve kind, is precies wat het zegt: Christenen zijn in Christus geplaatst door God de Vader, rechts van Hem.

Waarom zie ik God de Vader en Jezus niet?

Dat, mijn lieve kind, is omdat het een toezegging is. Toezeggingen worden later vervuld.

Ik zal God de Vader graag zien! En nog liever Jezus want van de Vader ben ik een beetje bang! En de Heilige Geest is een duif! En Jezus heeft voor mij aan het kruis gehangen, dat vind ik heel erg, ik ben een extra spijker in Zijn vlees geweest! Ik ben Hem heel dankbaar! En juist Jezus kan ik niet zien, als ik in hem zit! Kan ik wel bewegen in de hemel?

Dat, mijn lieve kind, weet ik nu even niet. De hemel is een heel andere plek dan de aarde. Zeker geniet je er van Gods zegeningen, die je ontvangt, op voorwaarde dat je ze aanneemt.

Wat zijn zegeningen?

Dat, mijn lieve kind, zijn gunsten, aangename dingen, zoals wanneer papa op een ijsje trakteert, maar dan voor grote mensen. God heeft voor het begin der tijden mensen uitgekozen die Hij Zijn gunsten gaat geven aan het eind der tijden.

Ook kinderen?

Sommige, mijn lieve kind.

Mama en papa en oma en wij ook?

Ik zeker, mijn lieve kind. Er zeker van zijn, is voorwaarde om ertoe te behoren. En dat ben ik. Maar als jij mij die vraag stelt, behoor jij er helaas nog niet toe. Maar dat komt vast nog wel, als je ouder bent!

Bent u daar zeker van?

Behoorlijk zeker, mijn lieve kind. Onderwijs vermag veel. Het volgende moet je geloven met onwankelbare zekerheid. (De hoop op) Een eeuwig leven. Weten wie je bent in Christus en dát je in Christus bent. Dat Jezus is opgestaan uit de dood. Dat je bent uitgekozen door God, nog voordat de wereld gemaakt werd, om Hem toe te behoren en zonder vuil voor Hem te staan.

Hoe weet ik dat ik in Christus ben?

Dat zei ik al, lieve kind! Door deze toezegging in vol vertrouwen en voor honderd procent aan te nemen.

Hoe weet ik bij honderd procent dat ik moet stoppen?

Dat, mijn lieve kind, weet je als die vraag niet bij je opkomt.

Wat makkelijk!

Nee, mijn lieve kind, geloven is zwaar! Twijfel loert om de hoek. De inzet is hoog! Een procent twijfel en het feest gaat niet door.

Zijn Christenen daarom zo terneergeslagen?

Dat, mijn lieve kind, is scherp opgemerkt voor een meisje. Nu stel je een vraag waarop ik geen antwoord heb. Maar een wijs man, David Wilkerson, heeft daarover gezegd, in grote mensentaal:

Vele vergeven, gereinigde en geredde mensen leven in teneergeslagenheid. Ze hebben nooit iets gehad of gekend van een vervulling in Christus. In plaats daarvan kennen ze alleen maar pieken en dalen, van geestelijke hoogten naar deprimerende dalen. Hoe kan dat toch gebeuren? Dit gebeurt doordat velen bij het kruis blijven staan, in plaats van verder te wandelen naar de opgestane Heer die leeft in alle glorie!

Wat bedoelt meneer Wilkerson met “verder wandelen naar de opgestane Heer”? We zijn toch al in Christus?

Dat, mijn lieve kind, begrijp je later wel. En anders moet je het geloven, met volledige zekerheid en vertrouwen – en je hart.

Dank u, lieve opa!

The URI to TrackBack this entry is: https://hogerhoning.wordpress.com/2009/10/13/in-de-olie-zijn/trackback/

