Hoog bezoek

Wat doe je als vrienden langskomen?
Je stofzuigt het hele huis, neemt met een natte doek de vensterbanken af, etcetera. Een rare gewoonte (ik meen niet de enige te zijn). Zie het als beoogde vormgeving van goed gastheerschap.

Wat als je in een kasteel woont?
Dan heb je waarschijnlijk personeel om het werk voor je te doen.

Wat als je wel een kasteel maar geen personeel hebt?
Dan ben je machteloos en vervuilt. Iemand schreef:

U kunt dit zelf niet bewerken. U zult ontmoedigd raken als u keer op keer faalt om al het stof en vuil naar buiten te vegen dat naar binnen waait. U zult vermoeid raken van het van kamer naar kamer rennen om alles te poetsen en schoon te houden, om ervoor te zorgen dat alles er goed uit blijft zien.

In zo’n situatie kun je niet met goed fatsoen mensen ontvangen. Je vereenzaamt tussen de stofnesten. Een tragisch einde tekent zich af: “De man die 2 1/2 week dood lag”.

Maar totaal verloren ben je niet. Eén gast kan iedereen zonder gêne ontvangen! Die zegt:

Ik ben gekomen om in u te leven, u hoeft uw vuiligheid niet te verbergen voor mij. Ik sta op het punt om uw lichaam tot Mijn woning te maken, mijn woonplaats. Ik stuur Mijn Heilige Geest die u zal schoonmaken en elke kamer schoonvegen“.

Je huis verandert in een paleisje en deze bijzondere gast woont bij je in. Het is een koning die je bedenkt in zijn testament en je alles geeft wat je verlangt: “kracht, genade en alles wat u maar nodig heeft. Ik heb de hemel doen laten zakken in uw zielen, zodat u toegang heeft tot dat alles. U bent rijk maar u beseft het niet. U bent een erfgenaam”.

Wat jammer dat nog maar zo weinig mensen dit weten. Krab daarom, als onverwacht bij uw verwaarloosde sponde wordt aangebeld, altijd het vuil van uw voordeurruitje en loer naar buiten. Misschien is het hem!

The URI to TrackBack this entry is: https://hogerhoning.wordpress.com/2009/12/16/hoog-bezoek/trackback/

