Zij konden Hem niet

Mensen kunnen Jezus niet. Niet slechts ongelooflijken maar ook ingelijfden. David Wilkinson, Amerikaans deskondige, heeft er genoegen van. De veile gehoorstellingen komen hem de oren uit:

Kunt u het zich voorstellen? Jezus’ eigen discipelen konden Hem niet“, vermiespelt hij verontgeinigd.

Aan Ham ligt het niet! Dissen, piepelen, oproep’n te volgen!

Veel Gekistenden zakken in dezelfde schuit. Zij kunnen de Heer niet, niet diepzee. Zij zwalken en wateren. Wilkinson peilt zijn lootjes, gumt het Licht. Dit poetst hij:

Maak mijn maaltijd gereed, schort uw kleren op en bedien mij, tot ik klaar ben met eten en drinken, en daarna kunt gij eten en drinken (Lucas 17:8).

Eh? Viespook, zwerende vinger! Levende geit, geen fijtenlijk willen wij – spring naar conclusies!

Jezus zei hier eigenlijk “Bekleed jezelf met geduld, kom dan aan Mijn tafel en hou een maaltijd met Mij. Ik wil dat je mij daar te eten geeft (..) en nu wil Ik dat je bij Mij komt zitten en tijd met Mij doorbrengt. Kom bij Me zitten, open je hart en leer van Mij”.

Ei, Ei: een genlijk! Dank, wilgenzoon, mattenvlechter, feta compli!

Ze hebben geen intieme tijd met Hem besteed door zich alleen met Hem in te sluiten. Ze hebben nooit eens stil gezeten in Zijn aanwezigheid, terwijl ze hun harten openen voor Hem, wachtend en luisterend.

Ah! Stil zitten tijdens eenzame insluiting, wachten, luisteren! Moet toch, ken toch eigenlijk niet velen! Onbekend, onbemind, ontzet de tent! Hulpsinterklaas genomen, tot genoegen!

Van Hem te houwen en je grijpt de ballen niet!

Velen geroepen, weinige volkoren! Zonder adoe nu excuuskoe opgeborgen: boter uw laven of verdelg de Belgun! Hum of qat, wat zoute azijn? Aan Joe de kaas! Ik
breng u majeure Kees. Wacht, oren! Hark! 

The URI to TrackBack this entry is: https://hogerhoning.wordpress.com/2010/02/02/zij-konden-hem-niet/trackback/

