Overweldigend!

David Wilkerson kan nauwelijks bevatten wat hij leest.

een met Wilkerson vergelijkbaar geval
van permanente overweldiging

David Wilkerson, bijna tachtig jaar, predikt sinds mensenheugenis. Toch is hij nog iedere dag overweldigd door God’s woord:

Ik kan het nauwelijks bevatten wanneer ik de volgende woorden lees: “En de heerlijkheid, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, opdat zij één zijn, gelijk Wij één zijn” (Johannes 17:22).

Het is alsof hij de overbekende woorden telkens voor het eerst leest. Wat toch neemt op zo’n moment de overhand? Na enkele staaltjes overweldiging dringt de passende vergelijking zich op: het is het eurekagevoel van de uitvinder van de oplossing voor het wereldprobleem: fietsbanden oppompen, natuurlijk!

Wilkerson’s uitleg van het bijbelvers is een overweldigd, stamelend herhalen:

En de heerlijkheid, die Gij (1) Mij gegeven hebt, heb Ik hun (2) gegeven (6), opdat zij één (5)  zijn, gelijk (3)(4) Wij één (5) zijn”:

(1) het is de Heerlijkheid van Hém!
(2) gegeven aan óns!
(3) éven veel aan ons gegeven als de Vader aan Hem gaf!
(4) dezélfde speciale liefdevolle relatie met Jezus als Jezus met Vader heeft!
(5) wij zijn één, de cirkel opent en laat ons toe!
(6) en ons gegéven, Jezus brengt ons naar de Vader en pleit voor ons!!

Het is “een glorie die ieder verstand te boven gaat”, ja, “Hoe onge- looflijk is het“.

Ook een tweede vers laat Wilkerson flabbergasted achter:

“Ik heb uw naam geopenbaard aan de mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij behoorden U toe en Gij hebt hen Mij gegeven” (Johannes 17:6).

crazy on You

Dit keer is zijn reactie minder een stamelend herhalen dan een o- vervloedig delireren:

Is het niet geruststellend te weten dat we het object zijn van de liefde tussen Vader en Zoon?! Wat een eer, dat Christus ons in de palm van Zijn grote en liefdevolle hand plaatst, en ons presenteert aan de Vader en zegt “Zie Vader! Zij zijn van ons! Ze behoren ons allemaal toe! Zij zijn het object van onze liefde! Ik zal van hen houden Vader! U zult van hen houden! En wij zullen in hen wonen en hen tonen hoe geliefd ze zijn”! Hoe kun- nen wij hier met ons denken ooit bijkomen?! Hier is onze Heer die zegt tegen Zijn Vader “Ik maak aan hen Uw liefde voor mij bekend, dat de liefde die U voor mij had ook in hen zal zijn”! [maar enkele uitroeptekens toegevoegd!; PP]

Erg overweldigend allemaal! Alleen helaas niet te bevatten.

The URI to TrackBack this entry is: https://hogerhoning.wordpress.com/2010/06/10/overweldigend/trackback/

