Waarom doen Christenen toch zo?

David Wilkerson verbaast zich erover dat hijzelf en andere Christenen steevast het verkeerde doen, terwijl het goede elk moment door God aangeraden wordt, simpel uit te voeren is en groot voordeel oplevert.

Sommige mensen lossen de hele tijd kruiswoordpuzzels op. Sommigen oordelen dat tijdverdrijf, bestrijding van verveling. Verveling is een gevaar.

Zoals de dichter spreekt: “Als je niet elke dag met een stok in je ziel roert, vries je dicht”. Roeren is in deze beeldspraak geen routineuze handeling, gedachteloos uit te voeren, zoals een kruiswoordpuzzelaar wanneer hij/zij ‘Spil van een wiel’ of ‘Lidwoord’ als opdracht ziet staan.

Juist routineuze handelingen leiden tot ijsvorming.

Waar bidden te plaatsen op de schaal van tijdverdrijf/routineuze handeling <-> roeren met een stok in je ziel? Natuurlijk hangt dit af van de bidder. De effecten van goed bidden, zoals omschreven door prediker David Wilkerson, zijn vergelijkbaar met die van roeren met een stok in je ziel: “een geestelijke dorheid overwinnen“, “water dat de dorst van uw ziel kan lessen“.

Zulk bidden kan niet saai zijn! En de effecten overtreffen zelfs die van zelfreflectie: bidden neemt vaak alle problemen weg die we op dat moment hebben.

Daarbij roept de Heilige Geest ons permanent op tot bidden, met zacht luidende klokken: “De stem van de Heilige Geest blijft ons oproepen tot gebed “Kom!” “.

Des te merkwaardiger dat Christenen nauwelijks bidden. Zeer vreemd. Woedend makend! “We proberen van alles behalve gebed“, lispelt Wilkerson. Dit type Christen bidt niet zoals het hoort en met tegenzin, lijkt wel.

Dichtgevroren of, bijbels gezegd, een lauw geloof.

Mijn advies aan zulke Christenen: “Als u slechts in naam Christen bent, trek u zich dan terug. Als u zegt Christen te zijn maar alle zegeningen weigert en alle voorschriften in de wind slaat: het hoeft niet, hoor, Christen zijn. Doe het vooral niet om uw (schoon)ouders, partner of werkgever te plezieren. Liever niet, zelfs. U schaadt met uw houding het aanzien van het geloof”.

Dit doet Wilkerson niet. Hij blijft zichzelf maar de vraag stellen en het antwoord schuldig blijven: waarom bidden mijn volgelingen en ik zo weinig? Hij geeft één onwaarschijnlijke en sentimentele verklaring, die ik hem al te vaak heb horen aandragen: Christenen zouden zich tezeer voor God schamen om te bidden. Ze zouden God niet onder ogen durven komen.

Maar God Zelf roept in hun hart op tot bidden! En bidden verkwikt zozeer, dat één keer bidden iedere twijfel wegneemt of God deze zondaar wel graag ziet bidden. “JA! KOM!”, roept de Heilige Geest!

Na vijftig jaar dienstverband staat Wilkerson met zijn mond vol tanden en bidden bijna alle Christenen die hij kent nog steeds veel te weinig, het gebeier van de Heilige Geest niettegenstaande.

Misschien een goed moment om eens met een stok in zijn ziel te roeren?

Advertenties

The URI to TrackBack this entry is: https://hogerhoning.wordpress.com/2011/01/04/waarom-doen-christenen-toch-zo/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentPlaats een reactie

  1. Ik voel me zeer aangesproken! Deze schoen past mij!


Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: