God laat zich zelden zien

God laat zich zelden zien. Maar Zijn aanwezigheid doet zich voelen, als het ‘je ne sais quoi’ dat Sourcy onderscheidt van gewoon bubbelwater.

                             

Toen ik elf was, vroeg een aantrekkelijk buurmeisje me op het klimrek of ik wist wat ‘charme’ was. De avondschemering viel.

Het klonk Frans en dat sprak ik, ijverige leerling, een beetje. Ook had ik een voorstelling bij het woord ‘charmant’. Maar ik faalde voor de test. Met het air van jongevrouw van de wereld (“mondain”) vertelde ze me dat ze bij haar thuis De Lach hadden – een van de eerste mannenbladen met pikante foto’s, begreep ik later. Dáármee had charme van doen. Het woord kwam van ‘toveren’ en was een kwaliteit die personen aantrekkelijk maakte. Je had het of je had het niet. Zij had het, zei ze, ik niet.

Ik moest aan dit voorval denken toen ik vandaag de religieuze overdenking van David Wilkerson las. Hij leek een beetje op mij én op dat meisje. ‘Geloof’ is net zoiets als ‘charme’, bij Wilkerson: sommigen doen van alles maar hebben het niet, anderen doen ogenschijnlijk niets maar hebben het.

Maar wat het is? Moeilijk te zeggen:

Om een lid van Gods ware gemeente te zijn (..) moeten [anderen] in staat zijn om van u te zeggen “Het is voor mij duidelijk dat de Heer met deze persoon is. Iedere keer als ik hem zie proef ik de aanwezigheid van Jezus; zijn leven reflecteert werkelijk de glorie van God‘.

Aldus Wilkerson, die ondanks zijn ruime geloofservaring toch meestal zonder God’s aanwezigheid door de straten lijkt te gaan.

Als ik spreek over de aanwezigheid van God spreek ik niet over een of andere geestelijke atmosfeer die op een mystieke manier rond een persoon hangt of over een groep heen komt tijdens een kerkdienst. (..) Het maakt dat het mensen opvalt. Ze zeggen bij zichzelf “Deze persoon is bij Jezus geweest” of “Deze gemeente gelooft werkelijk wat ze verkondigt” ‘.

Aldus opnieuw Wilkerson, wie deze vreugdevolle woorden zelden ten deel vallen. Meestal hebben we het nu eenmaal niet: “Als we eerlijk zijn moeten we toegeven dat wij niet heel vaak de aanwezigheid van de Heer proeven bij elkaar”.

Hoe eraan te komen? Want dat het essentieel is, zal niemand willen ontkennen.

David Wilkerson kan er iets over zeggen. Doe het volgende, zegt hij, en u bevordert het:

Misschien dat dan ooit een vreemdeling, na een ontmoeting met u, zegt: “Ik voelde de aanwezigheid van Jezus. Deze man/vrouw gelooft werkelijk wat hij/zij verkondigt”.

Maar als dit makkelijk was, zou het niet zo zelden gebeuren.

Nee, God laat zich zelden zien.

The URI to TrackBack this entry is: https://hogerhoning.wordpress.com/2011/01/18/god-laat-zich-zelden-zien/trackback/

