Doorboord oor symbool van hoogste vrijheid

Religieuze slavernij is een keuze zoals elke andere, maar tevens de hoogst mogelijke vrijheid.

Gods wegen lijken paradoxaal voor het menselijk verstand”, schrijft David Wilkerson, ervaren Goddeskundige, vandaag. En verheldert vervolgens de ogenschijnlijk onzinnige bewering, dat slavernij de hoogste vrijheid is.

Het woord ‘paradox’ wordt vaak weinig precies gebruikt. Men duidt ermee zowel schijn­bare als echte tegenstrijdigheden aan.

Misschien kent u schoolvoorbeelden van de paradox, zoals ‘De Kretenzer Epimenides zegt: “Kretenzers liegen altijd” ‘ of ‘Deze zin is onwaar‘.

Het gevoel van paradox ontstaat als je de vraag beantwoordt: is deze zin nu waar of onwaar? Zodra je antwoordt, ontkracht je daarmee de juistheid van dat antwoord. Probeer het maar eens.

Hoe boeiend ook voor sommigen, de uitdaging van dit type paradox heeft weinig te maken met de uitdagingen van het werkelijke leven.

De uitdagingen van het leven zijn meer dilemma’s, situaties waarin je moet kiezen tussen diverse belangen. Je streeft verscheidene zaken na, elk op zich de moeite waard, maar het bereiken van het ene doel rijdt het bereiken van een of meer andere in de wielen. Situaties waarin je het nooit helemaal goed kan doen, van kiezen soms voor het minste kwaad.

Dilemma’s kent het geloof niet, net zomin als echte paradoxen (woordenspel over de “Heilige Drieëenheid” reken ik daar niet toe). Het geloof bezit immers de Waarheid.

David Wilkerson is goed thuis in het onderwerp. Een glimp daarvan vangen we op als hij onderscheidt tussen grotere en kleinere paradoxen: “Een van de grootste paradoxen (..) is”. Hij kent er vele.

Vanuit zijn deskundigheid durft hij het aan een zeer grote Christelijke paradox te behandelen:

Om de grootste vrijheid in God te verkrijgen moet iemand al zijn rechten opgeven en een levenslange slaaf van de Heere Jezus worden.

Normale mensen – ook Christenen! – vinden dit een op het eerste gezicht onbegrijpelijke uitlating. Slavernij is, in het normale spraakgebruik, het tegenovergestelde van vrijheid! Wilkerson spreekt ook van het “opgeven” van iets; dat werkwoord gebruikt men doorgaans bij waardevolle dingen. Je geeft niet je tweedehands bankstel op aan de kringloopwinkel.

Voor we doorgaan op waarom religieuze slavernij hoogste vrijheid is, is het goed op te merken dat God niet categorisch tegen slavernij is. In de Bijbel lees je dat ook God’s uitverkoren volk slaven hield en gedurende lange tijd tot slaaf gemaakt was (men beklaagde zich) (profeten noemden het een straf van God). God bindt de slavenhouder wel aan voorwaarden maar keert zich niet tegen deze eeuwenoude praktijk.

Precies deze boodschap predikte de eerste zwarte predikant, Jacobus Capitein, een Nederlander! In die zin is het vreemd dat David Wilkerson niet het werken met niet- of onderbetaalde arbeidskrachten propageert. In het Zuiden van de Verenigde Staten vindt hij hiervoor vast veel steun onder de blanke en, wie weet, inmiddels ook de zwarte bevolking.

Wilkerson put, in zijn verheldering van de slavernijparadox, uit genoemde Bijbelse richtlijnen. God gebiedt slavenhouders hun mannelijke slaven na zes jaar vrij te laten. Echter, heeft de slaaf van zijn meester een vrouw gekregen en die vrouw kinderen gebaard, dan moet de slaaf weggezonden en vrouw en kinderen gehouden. Echter, protesteert de slaaf hier heftig tegen en zegt met nadruk “Ik heb mijn heer, mijn vrouw en mijn kinderen lief, ik wil niet als vrij man weggaan” dan geldt: doorboor zijn oor met een priem en houdt hem voor altijd.

Wilkerson waardeert, als familieman, neem ik aan, een slaaf die een leven in slavernij verkiest boven de vrijheid, alles om zijn gezin bij elkaar te houden. Een woord van afkeuring aan het adres van de perverse slavenhouder had ik echter wel verwacht en is mijns inziens op zijn plaats. Diens gedrag kun je toch niet echt Christelijk noemen!

In de inleiding op zijn uitleg van de grote geloofsparadox contrasteert Wilkerson ‘vrije’ slavernij met slavernij als middel naar hoogste vrijheid. Zulke instrumentele slavernij komt kennelijk ook voor (“Er is een (..) slavernij die leidt naar de hoogste vorm van vrijheid” [mijn vet, PP]).

Wilkerson verschaft geen details maar instrumentele slavernij doet denken aan de sadomasochistische relatie, de vorm van genotzucht waarin de slaaf feitelijk de baas is en de genotspartner in de rol van meester wil. De slaaf oefent zijn of haar vrijheid uit maar uiterlijk lijkt het tegenovergestelde het geval (Wilkerson: “Het is een vrijwillige overgave”).

Wel is de suggestie dat God deze overgave verlangt van de Christen. Je kunt dan beter spreken van onderwerping. Zolang God hierbij geen geweld gebruikt, is sprake van vrijwillige onderwerping.

onderwerpingsgedrag in de natuur

Een tweede instrumentele vorm van slavernij is de calculerende. Wilkerson onthult dat slavernij de jackpot is, “iets veel beters (..) dan zegeningen en voorspoed, iets dat veel meer de moeite waard is dan al die andere zegeningen”. Ook om die reden kunnen mensen kiezen voor slavernij. Het is niet nobel, wel legitiem.

De reden dat slavernij in zichzelf de hoogste vrijheid is, is te vinden in de eerder samengevatte wenken van God aan slavenhouders. Vat je die wenken religieus op, dan verandert de tekst diametraal van betekenis:

Dit is veel meer dan slechts een beeld van Gods zorg voor slaven en dienaren. In type en voorafschaduwing hiervan portretteert het hier de dienstknecht van de Heere Jezus”.

God’s gelijke zorg voor slaven en slavenhouders is een voorafschaduwing van God’s zorg voor ons! Daarom is slavernij hoogste vrijheid! En ook slavenhouden!

Advertenties

The URI to TrackBack this entry is: https://hogerhoning.wordpress.com/2011/03/29/doorboord-oor-symbool-van-hoogste-religieuze-vrijheid/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: