Ouwe krant

Dood of levend, David Wilkerson verpakt zijn vis in oude krant. Anders gezegd: kunt u helemaal niets, heb ik een geloof voor u.

Heeft de Nederlandstalige David Wilkerson-vertaler de recente vermaningen Gods ter harte genomen en eindelijk een overdenking uit de nalatenschap van David Wilkerson, de te vroeg heengegane hemelbestormer, vertaald – in plaats van een reeds vertaalde overdenking voor de tweede keer?

U zult het niet weten want neemt niet de moeite zulke zaken uit te zoeken. En van uw parate geheugen moet u, fervent Wilkersonlezers, het niet hebben. Bij eerdere gelegenheden las u zonder protesten een herplaatste overdenking voor de tweede keer – merkte u het wel?

Zelf heb ik vandaag niet gecontroleerd of de overdenking van de dag misschien al eerder is vertaald. Wanneer deze overdenking ook is geschreven en eventueel eerder vertaald, de boodschap is vertrouwd. Ik vat samen:

1. U heeft problemen:

Mijn vraag aan u is: Waar is uw strijd? Is het een strijd in uw huwelijk? Op uw werk? In uw financiën? Met uw gezondheid? Wordt uw strijd iedere dag weer intenser en heftiger?

2. Het is niet uw probleem:

U zult oog in oog komen te staan met de razernijen uit de hel, maar dat is nog steeds niet uw strijd (..) Ja, de strijd is van de Heer

3. U moet intussen mentale handelingen verrichten:

Ja, de strijd is van de Heer, maar we hebben wel een rol – en die rol is om te geloven en te vertrouwen op Zijn beloftes

4. Uw huis-, tuin- en keukenproblemen zijn onoplosbaar:

Ja, de strijd is van de Heer, maar we hebben wel een rol – en die rol is om te geloven en te vertrouwen op Zijn beloftes terwijl we oog in oog staan met hopeloosheid en met dat wat onmogelijk lijkt

5. God houdt immers oorlogen in stand:

De uitweg is: vertrouwen, vertrouwen, vertrouwen!!! “Hij kan oorlogen doen ophouden” (Psalm 46:10)

AAAAHHHH! Alsnog een aardverschuiving in de gehoorzaamheids- en passiviteitstheologie van Wilkerson: zelfwerkzaamheid gevraagd! Weliswaar biedt zijn theologie geen ruimte voor zulk hoogmoedig gedrag maar het staat er toch maar:

Geloof vereist dat ik al mijn problemen – al mijn kritieke omstandigheden, al mijn angsten – in de handen van de Heer leg. Als ik alles heb gedaan wat ik maar kan, en ik weet dat deze strijd mijn krachten te boven gaat dan moet ik alles in Zijn hand leggen. [vet van PP]

In de praktijk selecteren Wilkersonvolgelingen zich uit. Het zijn de mensen die, helaas, niets kunnen. Een TL-buis vervangen, een ruzie met je kind bijleggen – ze weten zich geen raad.

Vandaar de dramatische taal waarin Wilkerson Gods hulp beschrijft. Voor zijn volgelingen gaat het om situaties van leven en dood:

Onze Heer kent het razen van de duivel, en we moeten er op vertrouwen dat Hij zal ingrijpen. Hij zal ons door overstromingen en branden heenleiden en iedere geestelijke vijand op de vlucht doen slaan

Toch fijn dat God voor de zwakste schouders een aparte geloofsvariant heeft ingericht en predikers uit de doelgroep heeft gekozen en opgeleid, in de mate dat dat mogelijk is. Wie niets met zijn handen kan, kan altijd nog geloven á là Wilkerson!

The URI to TrackBack this entry is: https://hogerhoning.wordpress.com/2011/06/06/ouwe-krant/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One Comment

  1. Het is geweldig geweldig geweldig om dit te lezen!

    De uitweg is de deur uit stappen. naar buiten gaan. de uitgang kiezen!!!


Reacties zijn gesloten.

