Jezus tot wanhoop brengen

Anders dan menigeen denkt, kan God niet alles.

Hij is niet onmachtig op de manier die prediker David Wilkerson ons voorhoudt: als u niet in Gods almacht gelooft, bindt u God aan handen en voeten.

Nee, David Wilkerson is zelf belangrijk bewijs van God’s onmacht: was God almachtig, had Hij typen als Wilkerson al lang tegen de grond geslagen. Wat is frustrerender voor een God dan dat som- mige van Zijn creaturen met Hem aan de haal gaan?

Welke God bedenkt zoiets? Welke God zegent het?!

Het zou reden zijn om de schepping te cancelen voor je eraan be- gon! Al twee keer toonde God coulantie, de eerste keer na de zondvloed, de tweede keer met de Kruisdood. En als het nu nog ongelovigen waren…maar het zijn de boodschappenjongens, de Goduitleggers, de Wilkersons dezer wereld! Om je de haren uit de baard te trekken!

Het ergste: welke doldwaze actie ze ook ondernemen, welke onzin- nigheid ook van hun lippen rolt, steeds vertonen ze dat air alsof Jij spreekt, alsof ze Jou een dienst bewijzen, voor Jou opkomen!

Als het kon, zou je ervan aftreden!

Wilkerson’s aan God toegeschreven dwaasheid is “crisis”. Crisis! Crisis! Crisis! Alle dagen is het crisis in het leven van Wilkerson, die toch zegt Christen te zijn en de Heer in zijn hart te hebben ge- sloten.

Een God van zenuwlijders te zijn!

David Wilkerson is trots op zijn crisissen (hoe zwaarder, hoe ver- der gevorderd op het pad van geloof)! Tegelijk geeft hij er alle da- gen “oplossingen” voor. Hoewel de “crisis” de volgende dag geble- ven blijkt – het kan natuurlijk ook de volgende al weer zijn – en God geprezen dan wel de crisis bezworen wordt of beide.

Als het maar crisis is!

God spreekt niet in het openbaar (dan waren we snel klaar ge- weest).

Maar vandaag neemt Hij wraak. Wilkerson vertelt voor de zo- veelste keer – bijvoorbeeld in 1999 en in 2009 werd een eerdere preek erover in het Nederlands vertaald – het verhaal van de vrienden van Daniel in de brandende oven, waaraan hij steeds een conclusie verbindt waarvoor je dat verhaal niet nodig hebt.

Conclusies als:

  • Jezus staat u bij
  • Dat vermag voldoende geloof
  • Wie God vertrouwt, vindt het niet erg dood te gaan als dat Zijn wil is

Maar vandaag slaat Jezus Wilkerson met blindheid! Geen lulkoek met conclusie maar zonder:

Jezus kwam in het midden van deze mannen om een enkele reden [niet twee; PP] – namelijk omwille van hen! Hij kwam om hen gerust te stellen en hen te red- den omdat Hij van hen hield. De Heer van de glorie had Zichzelf aan hen toegewijd in hun uur van nood – om- dat zij ook volledig aan Hem toegewijd waren!

Hoera!

                                   

Het kan natuurlijk ook dat de preek nog niet af was. In dat geval: neem plaats in de schoenen van Wilkerson en bedenk een conclu- sie:

  • Als u nog eens in een oven verbrand dreigt te worden, bedenk dan: …………………………………………………………!
Advertenties

The URI to TrackBack this entry is: https://hogerhoning.wordpress.com/2011/07/23/jezus-tot-wanhoop-brengen/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One Comment

  1. Zolang wij ons oog wel en niet op Jezus richten, is er geen probleem.

    Een van de grote valstrikken van Voldemort is ons gebrekkig concentratievermogen. We laten ons snel afleiden door de dingen om ons heen en letten dan niet langer op Hem. Maar Jezus bevindt zich ook in de omgeving!

    Let alleen op Hem! Hij regelt en belooft van alles en wij geloven dit.

    Zie daar de opgave van het geloof: temidden van tsunami’s en vuurzeeën naar onze alleskunner blijven kijken!

    Mijn oplossing:
    “Als u nog eens in een oven verbrand dreigt te worden, bedenk dan: God heeft voor heter vuren gestaan!”

    Is er een prijs voor de beste inzending? 🙂

    Groetjes, Klaartje


Reacties zijn gesloten.

%d bloggers liken dit: