De zandweg

Om een oplossing dichterbij te brengen, kunt u uw problemen beter zo helder mogelijk benoemen. Dat verdient de voorkeur boven rare woorden gebruiken. Voorwaarde voor iedere oplossing is echter wel dat u van uw probleem af wil. Vraag u eerst af of dat zo is, voor u eventueel begint met praten.

Zit u in de knel, in het nauw, hapt u naar adem? Komen de muren op u af of ziet u er geen gat meer in?

Benoem het probleem! Dan kunnen we er wat aan doen.

Doe niet als David Wilkerson, die bejaarde prediker die vlak voor zijn dood, met de geveinsde onnozelheid van een onechte ijzeren maagd, nog steeds woorden spuugde zoals het spuugbeestje spuug.

O, wat had Wilkerson het zwaar:

Ik klaagde en mijn geest was overweldigd. Een uitweg? In de zee? Diepe en grote wateren? Ik overlegde met mijn hart en zocht ijverig. De diepe wateren omringden mij, ik zwom in een zee van beproeving. Had de Heer mij verworpen? Lag ik niet meer in Zijn gunst? Is Zijn genade voor eeuwig verdwenen? Is God vergeten genadig te zijn? Heeft Hij mij in Zijn woede opgesloten in een zee van verwarring? 

Wilkerson preekte al vijftig jaar, had iedere Bijbelse gelijkenis minstens vijf keer doorgenomen, gaf dagelijks pastoraal advies – en wil ons hier doen geloven dat hij op zijn negenenzevenstigste ontdekt (“herinnert”) wat hij al 1000 keer gepreekt / “herinnerd” heeft, na vergelijkbare jammerklachten…DAT – GOD – REDDING – BIEDT…???!!!

Hoor hem:

Toen herinnerde ik het mezelf, U leidt Uw volk als een kudde door de hand van Mozes de grote wateren in. De wateren zagen U o Heer en ze waren bevreesd; de dieptes waren verontrust.. Ze gehoorzaamden en het water ging uit elkaar. Ik zal ook door geloof de grote wateren in wandelen [enz. enz.].

Een echt gelovige heeft geen pardon voor kwijlebabbelende ouwehoeren. Dus, oude kwijlaard:

  • Wat is je probleem?
  • Overleg niet met je hart, het zijn niet je oren
  • Overleg ook niet met je oren, want dat heeft geen zin
  • Gebruik geen sleetse metaforen (‘hart’), ze zijn nietszeggend
  • Ga naar school en leer letterlijk en figuurlijk taalgebruik te scheiden
  • Ook ijsberen (“ik zocht ijverig”) helpt niet
  • Noch liegen (“Toen herinnerde ik me”). Je kent de inhoud van je geloof dondersgoed, het is kort van stof
  • Pak die ijdelheid van je eens aan, man!
  • Als je je probleem niet wilt oplossen, doe dan niet alsof.

Ik verklaar vanaf heden al Wilkersons problemen opgelost.

Nu begint zijn ellende pas goed: het leven lacht naar hem!

The URI to TrackBack this entry is: https://hogerhoning.wordpress.com/2011/08/24/de-zandweg/trackback/

