Nonchalant met zondigen? Dan ken ik uw voorganger!

Bent u onuitstaanbaar hardleers? Dan zal ik uw naam en die van uw geestelijk leidsman niet onthullen. Een waarschuwing, echter.

Hebt ook u de Heilige Geest wel eens heel duidelijk horen zeggen: “STOP!”?

En kan het zijn dat u toen net anderen deelgenoot had gemaakt van lugubere details van een waar verhaal over een prediker?

En dat u even daarvoor had gelogen, namelijk had gezegd dat u dit verhaal had verteld zonder in details te treden?

Sprak u, kortom, een leugen als:

Ik kan me herinneren dat ik onder zware veroordeling kwam nadat ik een gemene roddel deelde met een vriend. Wat ik zei was waar, het ging over een morele situatie met een voorganger waar ik mee te maken had gehad. Zijn naam kwam naar voren in een gesprek en ik zei “Vertrouw hem niet, ik weet iets over hem!”. Zelfs terwijl ik mijn mond verder hield voelde ik mij veroordeeld.

Terwijl u in werkelijkheid had uitgeweid:

Wat ik al uitgesproken had was al erg genoeg, maar ik gooide er ook nog eens alle lugubere details uit!

Heeft u, kortom, geen contact met uw binnenwereld en gedraagt zich als een wettische, legalistische dogmaticus bij wie denken, voelen en het horen van stemmen een en hetzelfde zijn en een grote geestelijke leegte bedekken (“Ik voelde mij veroordeeld”,
“[Ik] werd diep veroordeeld door de Heilige Geest”)?

En spreekt u zichzelf ook nog – je zou denken dat het niet erger kon, maar het kan – binnen de kortste keren tegen:

Bent u kortom…zombie/dumby, slechts met vereende krachten en met hulp van hogerhand te stoppen?

Wanneer ik nu begin met iets te zeggen over iemand gehoorzaam ik de Heilige Geest als ik Hem heel duidelijk hoor zeggen “STOP!”

Dan zult u volgeling zijn van ik-zal-zijn-naam-niet-noemen. Want deze oude knar presteert dit alles in het bestek van een half A4.

Ik zal het niet doorvertellen. Maar ik waarschuw u, in naam der Heilige Geest: STOP!

The URI to TrackBack this entry is: https://hogerhoning.wordpress.com/2011/10/28/nonchalant-met-zondigen-dan-weet-ik-uw-voorganger-wel/trackback/

