Offday

Soms heeft zelfs een groot prediker even geen inspiratie.

Begin 2008 vertelde een jongeman van vijf jaar ergens op de wereld zijn ouders zijn droom. Jezus had hem verteld dat Hij spoedig komen zou.

De droom is vaker gedroomd, laten we dit niet ontkennen. Belangrijk is echter dat hij daar en dan door dat jongetje werd gedroomd, eenmalig en met effect. Want wat bleek: de droom sloeg in als een bom bij het kerkgenootschap van de familie, die van de droom op de hoogte werd gebracht door de vader van het jongetje, tevens dominee aldaar! En een tweede preker die van de droom hoorde, verwerkte hem in zijn preek, begin februari 2008!

Nog is de droom niet uitgewerkt. Vandaag, 7 januari 2012, nog geen jaar na zijn overlijden, komt de droom van laatstgenoemde, tweede prediker, David Wilkerson, beschikbaar voor een Nederlandstalig publiek, dankzij diens trouwe Nederlandse vertaler en mij!

Het thema van de preek van Wilkerson sluit wonderbaarlijk aan bij het thema van andere overdenkingen van hem afgelopen week: hoe je mooi voor God te maken, opdat Hij je tot bruid neemt!

Eerder deze week constateerden wij dat dominee Wilkerson geen antwoord op die vraag had. Brengt de preek van vandaag ons iets verder? Dat niet. Wilkerson, die in 2009 het gruwelijk eind van de wereld zou verkondigen, doet hier (in 2008) voorbereidend werk en keert zich tegen mensen die het niet zo nauw nemen met het komend einde.

Hij hanteert daarbij een Christelijke, op de eeuwigheid afgestemde tijdmaat:

Het is zelfs zo dat velen die zichzelf Christen noemen niets willen horen over dit onderwerp, waarom is dat? Het leven is goed voor de meeste mensen. (..) Ze zijn verslaafd geraakt aan de dingen van deze wereld, voor hun staat de gedachte aan Jezus’ wederkomst hun dromen en doelen in de weg. Ik heb kerkgangers horen spotten met de mogelijke terugkeer van Jezus. (..) De apostel Petrus benoemt deze dingen en zegt: “Dit vooral moet gij weten, dat er in de laatste dagen spotters met spotternij zullen komen (..)”

Petrus schreef dertig jaar na de Hemelvaart van onze Heiland. Wilkerson meent dat Petrus toen al wist dat de Laatste Dagen 2000 jaar gingen duren, als het niet meer wordt.

De huidige onverschilligheid over Jezus’ terugkomst is voor Wilkerson bewijs van Zijn nakende komst. Nog eens, deze onverschilligheid is in de Bijbel voorzegd: “En dat is het teken van Zijn komst: we zullen een onverschilligheid zien”.

Echter, de redenering overtuigt om dezelfde reden niet. Immers, genoemde onverschilligheid vergezelt het wachten op Jezus’ terugkeer al vanaf het begin, pas 2000 jaar, veel te kort om er conclusies aan te kunnen verbinden.

Een laatste manier waarop Wilkerson de aanstaande terugkomst van Jezus aannemelijk probeert te maken is door te wijzen op de belabberde toestand van de wereld: het was nog nooit zo erg. “De heersende morele landverschuiving is afschuwelijk, zelfs volgens seculiere waarnemers”.

Een merkwaardige opmerking. Seculieren zijn immers de mensen die vooral de hedendaagse liederlijkheden begaan en de Christenen bespotten. Bedoelt Wilkerson dat zelfs deze varkens zeggen: “Ik kan wat hebben, maar zo bont als we het nu maken, wordt zelfs mij te gortig. Waar moet het heen met de wereld!”?

Ook los hiervan overtuigt Wilkerson niet, helaas! De onbarmhartige Wet van Godwin treft zijn vergelijking met Hitler, juist bedoeld om de ernst van de huidige toestand van de Verenigde Staten te onderstrepen:

Een godvruchtige vrouw schreef me eens over een gesprek dat zij had met een oudere Joodse vrouw. Deze overlevende van de Holocaust vertelde haar: “Wat er gebeurt in Amerika herinnert me aan wat er gebeurde in Duitsland toen Hitler aan de macht begon te komen. Alle waarschuwingen werden genegeerd (..)”

Ook Wilkersons Christelijke tijdrekening doet afbreuk aan het effect van de brief. Het kan een brief uit 1961 zijn die urgent waarschuwt voor de onhoudbare situatie in 2850. Een Christen is daar gevoelig voor, maar een publiek met een wereldse tijdsbeleving zal onbevredigd afhaken.

Tot slot overtuigt ook Wilkersons beroep op het oudste argument van de eschatologische Christenheid niet. Wie schrikt nog op van de mededeling dat de wereld nog nooit zo diep gezonken is?

Sommige dingen zijn zo verachtelijk en onbegrijpelijk: moorden op scholen, kwaadaardige verkrachtingen, kindermishandeling, militante homoseksualiteit en nog meer onuitsprekelijke wreedheden.

Verkrachting, kindermishandeling en homoseksualiteit zijn van alle tijden. Alleen de moord op Virginia Tech (16 april 2007) geeft Wilkersons klacht enige urgentie maar bij enig nadenken kunnen we in elk decennium wel enkele gruwelijke moordpartijen vinden die het ergste voor de mensheid doen vrezen als het zo doorgaat.

Wilkerson is enigszins ten prooi gevallen aan de hijgerigheid van deze wereldse tijd, die elk nieuwsfeit opblaast tot een hype.

Tor overmaat van ramp spreekt Wilkerson zichzelf tegen! Zijn eschatologische voorspellingen voeren als tekenen van het naderend einde rampen op: kofferbommen/kernoorlog, onthoofding van Christenen. Tegelijk verklaart Wilkerson echter dat Jezus op een dag “als alle andere” (!) zal komen:

Het zal een dag net als alle andere dagen zijn. De mensheid zal zich er niet van bewust zijn, totdat plotseling op dat ene moment Christus komt om de Zijne te halen.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet goed wat Wilkerson vandaag wil betogen. Schelden op collegapredikers of zorgelijk hinten op uw mogelijke niet-redding, zoals hij ook vandaag doet, zijn constanten in zijn bediening en dragen nooit de afzonderlijke preek.

Moeten we dan niet opgeven te geloven dat Jezus elk moment komt, zonder er een datum aan te mogen prikken? Maar wel geloven dat de oceaan van onverschilligheid om ons heen bewijst dat het elk moment kan zijn?

Misschien had Wilkerson gewoon even geen inspiratie. Kan gebeuren! Ook een prediker is maar een mens.

Advertenties

The URI to TrackBack this entry is: https://hogerhoning.wordpress.com/2012/01/07/offday/trackback/

%d bloggers liken dit: