Begrijpt u wat u gelooft?

Hoewel Hij de bonte regenboog gemaakt heeft, houdt God Zelf alleen van zwart en wit – en wij dus ook. Dat is geloven! Maar begrijpt u het ook?

Zwart en wit zijn de kleuren van Gods voorkeur, overeenkomstig het absoluut karakter van de waarheid: je hebt goed – en je hebt fout. Geen gemarchandeer met rood, groen, geel en blauw – om maar niet te spreken van die miljoenen overige, nauwelijks te benoemen kleurschakeringen, van vermiljoenrood tot magenta, of dat spectrum van ultramarijn tot turkooisgroen.

Goed en kwaad. Gered of verworpen. Ware leer- of dwaalleraar.

Aldus een van de vele predikers van Gods absoluut gelijk, David Wilkerson, niet absoluut correct vertaald door zijn nederig-stumperige Nederlandse medewerker (zo worden zwart en wit omgewisseld en neemt een van beide een zondig tintje aan):

God accepteert slechts één soort gerechtigheid – volmaakte gerechtigheid. Niets anders dan dat zal standhouden op de dag des oordeel. Tenzij onze gerechtigheid niet absoluut volmaakt is kan Hij ons niet redden, rechtvaardigen, erkennen of accepteren.

– Nou als het zo moet, doe mij dan maar zwart  – of wit…de juiste
   kleur, bedoel ik.
– Dat wordt dan 1 geloof in Jezus.
– Aahh..de erfenis.
– Inderdaad, zoals onze voorganger zei:

Geliefde, u en ik hebben een grote erfenis ontvangen toen Christus vertrok van deze aarde. Hij liet een rechtsgeldig document achter tot Zijn volmaakte gerechtigheid.

– Ik geloof!
– Ja maar begrijpt u het ook? Anders dan bij geldsommen en
andere materiële erfenissen, dient u onze geestelijke erfenis te
begrijpen, anders hebt u er niets aan, stelt onze voorganger:

Wanneer u eenmaal deze erfenis begrijpt, dan kunt u standhouden tegen iedere duivel uit de hel. Satan zal niet in staat zijn om u tegenover de Vader, uw broeders of uw geweten te beschuldigen. Omdat u een erfgenaam bent van de volmaakte gerechtigheid van Jezus Christus!

– Ik begrijp de betekenis van ‘erfenis’ en ‘erfgenaam’ en geloof
blindelings wat ik ook maar geloven moet. Dus ik begrijp en
geloof dat het goede alternatief van alle denkbare tweedelingen
mij toevalt!
– Waarom lijkt u de erfenis dan nog van mij te willen krijgen?
– Waarom suggereert u dat hij moeilijker te begrijpen – en dus te
verkrijgen – zou zijn dan ‘erfgenaam’ en ‘erfenis’?
– Niet ik maar onze grote voorganger zegt dat (“Wanneer u
   eenmaal deze erfenis begrijpt”).
– O, sorry! Kan ik iets doen om het tussen God/Wilkerson en mij
zeker weer goed te maken?
– Zie je wel dat u niet zeker bent van uw zaak! Geloven echt
begrijpen en het dan doen, is het absoluut correcte antwoord.
– Doe ik!

The URI to TrackBack this entry is: https://hogerhoning.wordpress.com/2012/05/29/begrijpt-u-wat-u-gelooft/trackback/

