Een grootse visie

Op alle mogelijke manieren openbaarde Jezus, in Zijn korte tijd van leven, Vader. Maar een uitverkorene snapt zo wel wat de bedoeling is, daar is men uitverkoren voor.

Jezus wist dat Hij niet lang te leven had. Dus concentreerde Hij zich op de hoofdzaak: Vader openbaren. Het Joodse volk, onwetend dat het met Jezus van doen had, volhardde in het geloof aan de oude God van Abraham en Jacob, de God tot aan Jezus. Dit terwijl Jezus toch zei dat Hij de Zoon van God was.

Jezus openbaarde Vader niet alleen via woorden maar ook via tal van wonderen. Hij veranderde water in wijn, wekte mensen op uit de dood, enzovoort:

Met alles wat Jezus deed en zei wou Hij zeggen “Dit is Mijn Vader aan het werk, dit is hoe Hij is”. Alles van het veranderen van water in wijn tot aan het opwekken van de doden was een geïllustreerde preek met als doel de hemelse Vader te openbaren.

Omdat Vader en Hij één waren, werkte het ook de andere kant op:

Wat ik namens mijn Vader doe getuigt over mij (Johannes 10: 25)

Genoeg vingerwijzingen om via woord of daad te kunnen opmaken Wie Vader is.

Tegelijk wisten Vader en Zoon ook wel dat de joden niet luisteren zouden – dat hadden Ze Zelf bepaald:

Wat ik namens mijn Vader doe getuigt over mij, maar u wilt me niet geloven, omdat u niet bij mijn schapen hoort. Mijn schapen luisteren naar mijn stem, ik ken ze en zij volgen mij. Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven. (Johannes 10: 25-28)

Het spel moest gespeeld zoals verordonneerd. Zo is het ook nu: wie een herder ziet, is een schaap; de overigen staan met lege handen met een Bijbel in hun handen.

De een haalt visie en richting uit wijn welke eens water geweest is, de ander ziet zijn doods bestaan weerspiegeld:

Hij [Jezus] wist dat Zijn tijd op aarde kort was en Hij wist dat als het volk geen openbaring zou krijgen van de hemelse Vader – van Zijn liefde en genade – dat ze zouden achterblijven met een dode religie, dode voorvaders en met niets levends om zich aan vast te houden. Ze zouden geen enkel benul van richting hebben, geen hoop en geen visie.

Een leven zonder hoop op visie, met een dode visie, zonder genade, liefde en benul en alleen dode dingen om je heen, je moet er niet aan denken.

Dus wees blij als u mekkert. U moet dan wel schaap en dus uitverkoren zijn.

The URI to TrackBack this entry is: https://hogerhoning.wordpress.com/2012/08/15/een-grootse-visie/trackback/

