Gewillige dienstknecht

Zoals Geert Wilders ongestoord kan uitvaren, heeft de duivel geen kind aan Wilkersonvolgelingen. Hij hoeft zelfs niet in actie te komen, dat doet hun voorman wel voor hem.

Even een basale geloofswaarheid gecheckt: Wie heeft tegen u gezegd “Ik heb u waardig gemaakt”? Voor Wie bent u belangrijk? Wie verheugt zich op en in uw gezelschap?

Het correcte antwoord drie keer: Jezus natuurlijk!

Voor wie wil is het elk moment en overal te (her)lezen op vele plekken in de Bijbel!

Maar er zijn mensen…noem ze neurotisch, noem ze van de pot gerukt…ik noem ze Wilkersonvolgelingen – want dat zijn het – die erop staan God onwaardig te zijn.

Hun voorman, de charismatisch-fundamentalistische Amerikaanse prediker David Wilkerson heeft het er maar druk mee. Om de paar dagen publiceert hij een preek over dit onderwerp; steeds hetzelfde gezemel, met op het eind dezelfde conclusie – niet echt verrassend – dat we God toch wel waard zijn. Knoop het in uw oren, volgeling!

Tot over drie dagen, zelfde plek, zelfde preek! had hij beter kunnen zeggen.

Vandaag is herhaaldag. De voorganger lijkt plezier te beleven aan zijn routine want pakt uit:

Wie heeft u verteld dat u onwaardig bent – nutteloos en onbruikbaar voor God? Wie blijft u er aan herinneren dat u zwak, hulpeloos en een complete mislukking bent? Dat u nooit zult voldoen aan Gods standaarden?

We weten allemaal dat deze stem van de duivel zelf komt. Hij is degene die u er continu van blijft overtuigen dat God boos op u is. De hele dag lang hoort u zijn leugens en ze komen rechtstreeks uit de diepste put van de hel.

En dendert voort:

Wie vertelt de leden van het koor [Times Square Church-koor; PP] dat ze niet waardig genoeg zijn om lofprijs te zingen in de gemeente? Wie vertelt de muzikanten dat ze het niet waard zijn om instrumenten van aanbidding te bespelen? Wie vertelt de ouderlingen, de portier, de leraren, de vrijwilligers, de mensen in de bediening en de mensen in de kerkbanken dat ze onwaardig zijn?

Wie herinnert hen aan iedere zonde en mislukking en beschuldigt hen van het hebben van onreine handen en een onzuiver hart? Wie vertelt hen dat ze het recht niet hebben om de heilige dingen van God aan te raken?

Ik zou zeggen: David Wilkerson!

Koorleden, muzikanten en gemeenteleden, gans religieus New York komt maar niet op het idee tegen de duivel te zeggen:

Scheer je weg, vlegel.

Ook Wilkerson lijkt de kwestie niet te kunnen relativeren en roept om het hardst mee. Zijn weinig uitgebalanceerde persoonlijkheid merkt niet eens het zelfbeklag op dat hij door zijn tekst heen vlecht, en het zure gezicht dat hij de wereld toont:

Laat me hier stoppen en iets aan u belijden: Ik heb mezelf, in al die jaren van bediening, nog nooit waardig genoeg gevoeld voor mijn hoge roeping als predikant. Gedurende mijn dienst aan de Heer ben ik bestookt met beschuldigingen dat ik het niet waard zou zijn om te spreken voor God – onwaardig om te preken, om anderen te onderwijzen, om een leider te zijn.

Arme, arme man! Wat ben je onrechtvaardig behandeld! Tenminste, mag ik aannemen dat je deze beschuldiging niet beaamt?

Ik ben het niet waard om deze boodschap te schrijven en u bent het niet waard om uw handen op te heffen in aanbidding naar God.

De duivel kan zich in de diepste put van de hel vermaken met flauwe echospelletjes – bij gebrek aan werk: “Wie werkt zich voor mij de blaren in de zon?”…”WILKERSON!”… “wilkerson!”

The URI to TrackBack this entry is: https://hogerhoning.wordpress.com/2012/09/04/gedienstige-dienstknecht/trackback/

